Waarom komen sommige ziektes meer voor in de winter?

We kunnen er niet omheen, de winter gluurt om de hoek. De temperaturen schommelen rond het vriespunt en we doen een paar laagjes meer aan vooraleer we ons huis verlaten. Maar er gaan jammer genoeg ook meer virussen en ziektes rond in je omgeving ... Daarom brengen we doorgaans een bezoekje meer aan de apotheek in de winter. Maar waarom worden we sneller ziek in de winter? Lees verder voor meer informatie.

Onze gezondheid in de winter

In de winter is ons lichaam zwakker. We hebben meer stress en we hebben minder energie. De afname van onze afweermechanismen zijn voordelig voor bepaalde ziektes. De meest voorkomende ziektes zijn luchtweginfecties (zoals bronchitis, griep, verkoudheid ...) en intestinale ziektes zoals bijvoorbeeld diarree die betrekking hebben tot je maag en darmen.

Hoe beschermen we ons lichaam?

Iedereen heeft ter hoogte van de slijmvliezen kleine haartjes in de luchtpijp die het slijm naar buiten drukken. Bij koudere temperaturen werken deze haartjes minder goed en bereiken de microben ons lichaam. In de winter zijn mensen die vaak binnenshuis in gezelschap van anderen zijn en niet vaak naar buiten gaan, gevoeliger voor microben. Degenen die dus vaak thuis blijven, zullen sneller ziek worden dan personen die vaak activiteiten buitenshuis doen. Het is echter moeilijk om precies te bepalen waarom bepaalde ziektes vaker voorkomen in de winter.

Bacteriële ziekten

Bacteriële ziekten komen vaker voor in de zomer. De hitte geeft vooral de voorkeur aan het voorkomen van salmonella. Deze bacterie kan voedselvergiftiging veroorzaken en komt vooral voor door pluimvee en eieren. Hoge temperaturen hebben voornamelijk negatieve effecten op voedselinfecties. Hepatitis A, leptospirose (een besmettelijke en niet-besmettelijke ziekte die tijdens het baden kan worden verworven) of bepaalde infecties van de luchtwegen zijn andere veel voorkomende ziekten bij warm weer.

Besmettingen

Besmettingen die verspreid worden in de lucht komen vaker voor in de winter, terwijl darminfecties dan weer meer voorkomen in de zomer. In termen van weerstand van ons immuunsysteem, zijn er echter geen grote verschillen tussen de seizoenen. Sommige ziektes die je in de winter oploopt, kan je even goed weer hebben in de zomer zoals bijvoorbeeld de griep. Het hangt allemaal van de concentratie van virussen gedurende het jaar.

  • Hoe behandel je een koortsblaas?

    Iedereen heeft wel eens last van een koortsblaas die doorgaans verschijnt op of rond je lippen. Jammer genoeg zijn deze blaasjes niet enkel hinderlijk, maar ook pijnlijk en besmettelijk. Maar hoe behandel je een koortsblaas?

    Koortsblazen en ons lichaam

    8 op de 10 Belgen zou drager zijn van het Herpes simplex type 1-virus. Wij lopen deze besmetting meestal op in onze kinderjaren, voor onze vijfde verjaardag. Het virus blijft voor de rest van ons leven in ons lichaam sluimeren en wordt tijdens periodes van een verminderde weerstand geactiveerd. Als je een verkoudheid hebt bijvoorbeeld of als je in een langdurige stressvolle situatie zit. Er verschijnt ongeveer twee tot drie keer per jaar een koortsblaas aan onze lippen.

    Symptomen

    • Een tintelend, brandend gevoel dat enkele uren of een dag voor het verschijnen van de blaasjes optreedt
    • Kleine blaasjes, gevuld met een geelachtig vocht, die later korstjes vormen
    • Soms komt er ook lichte koorts bij kijken.

    Voorzorgsmaatregelen

    • Herpes is zeer besmettelijk, dus het is aangewezen om contact te vermijden met deze koortsblaas. Probeer zeker altijd je handen te wassen als je je lippen hebt aangeraakt.
    • Het virus kan verspreid worden door alles wat in aanraking geweest is met een blaasje. Denk aan handdoeken, een scheermachine ... enzovoort.
    • Pruts of krab niet aan de koortsblaas om verdere uitbreiding naar je gezicht of handen te vermijden. Dit kan trouwens ook leiden tot ontsteking van de blaasjes.
    • Koortsblaasjes zijn besmettelijk tot ze helemaal uitgedroogd zijn. Het is dan ook aangewezen om je lippen goed te verzorgen, zowel in de winter als in de zomer. Smeer regelmatig lippenbalsem of een lippenbeschermende crème op je mond.

    Behandeling

    In normale omstandigheden ben je na 7 tot 10 dagen van deze kwaal vanaf. Het is niet meteen nodig om langs te gaan bij je huisarts, maar als het blaasje langer als 2 weken blijft, is medisch advies wel aan de orde.

    Wil je graag zo snel mogelijk van je koortsblaas vanaf? Dan kan je een antivirale zalf in huis halen zodra het blaasje verschijnt. Deze zalf kan de ernst en de duur van de infectie afremmen. Je kan de antivirale zalf oppikken bij de apotheker zonder doktersvoorschrift.

    Wie vaak last heeft van koortsblaasjes kan een oraal antiviraal middel innemen op voorschrift van de huisarts, waarmee je nieuwe opstoten van koortsblaasjes kan vermijden.

  • Menstruatiepijnen: wat kan je er tegen doen?

    Het fenomeen is geen enkele vrouw vreemd: menstrueren en de typische, duidelijk herkenbare pijnklachten die daarbij horen. Maar waar komt die pijn nu precies vandaan? Waarom heeft de ene vrouw er veel méér last van dan de andere? En belangrijker nog: hoe kan je die menstruatiepijnen wat draaglijker maken?

    De cyclus van een vrouw, die gemiddeld 28 dagen duurt, is een ingewikkeld samenspel van hormonen. Tijdens die cyclus wordt het baarmoederslijmvlies dikker, zodat een eventuele bevruchte eicel zich kan nestelen. Is er echter geen bevruchte eicel, dan zal een vrouw menstrueren: een maandelijkse bloeding waarbij de baarmoeder regelmatig samentrekt, om zo het opgebouwde slijmvlies en bloed af te stoten. Die samentrekkingen kunnen voor pijnlijke krampen zorgen. Hoewel die pijn onschuldig is, kan het wel heel hinderlijk zijn.

    SYMPTOMEN EN KWALEN

    Meestal begint de pijn vlak voor de menstruatie en duurt het tot het einde ervan. De meeste vrouwen hebben voornamelijk last in de onderbuik, maar vaak straalt de pijn ook door naar de rug en bovenbenen. Bovendien zijn er nog enkele nevensymptomen die kunnen optreden:

    • hoofdpijn
    • vermoeidheid
    • misselijkheid
    • braken
    • diarree
    • duizeligheid

    Ook ondervinden veel vrouwen dat ze tijdens de menstruatie sneller verdrietig zijn, of geïrriteerd. Hoe een vrouw de menstruatie en bijhorende pijnen en kwalen beleeft, hangt af van persoon tot persoon. Dat maakt het niet eenvoudig om een juiste remedie te vinden. Uitproberen en voor jezelf de beste aanpak vinden, is de boodschap.

    WAT KAN IK ZELF DOEN?

    Er zijn verschillende mogelijkheden om zelf de menstruatiepijn te verlichten:

    • Wandelen, fietsen en bewegen: sommige rouwen voelen zich hier beter door.
    • Rusten: andere vrouwen rusten liever uit.
    • Warmte: een kersenpitkussen, warm bad of een warme kruik op de buik of tegen de rug kan helpen.
    • Massage en ontspanningsoefeningen voor buik en rug: kunnen deugd doen en de menstruatiepijn verlichten.
    • Orgasme: sommige vrouwen hebben minder pijn na een orgasme.
    • Gezonde eetgewoonten: vis, groenten, fruit en volkoren producten op het menu en het gebruik van koffie, thee, suiker, zout en alcohol beperken kan helpen.

    Maar de bekendste hulpmiddelen zijn uitaard pijnstillers. Zeker als de pijn heel uitgesproken is en amper te verdragen, doe je er goed aan om in overleg met je dokter of apotheker een pijnstiller in te nemen. Aan te raden voor menstruatieklachten zijn niet-steroïdeale anti-inflammatoire geneesmiddelen, zoals ibuprofen of naproxen. Zij zijn het meest werkzaam voor deze specifieke pijn. Ook paracetamol helpt, maar is bij pijnlijke maandstonden minder effectief. Aspirine raadt men af, omdat dit de bloedstolling kan verminderen.

    Bij sommige vrouwen verdwijnen de menstruatieklachten na een zwangerschap. Hier is echter nog geen verklaring voor gevonden.

    WANNEER MOET IK NAAR DE DOKTER?

    Menstruatieklachten gaan meestal vanzelf over. In deze gevallen bezoek je toch beter eens je arts:

    • Als je de pijn slecht verdraagt en er ondanks zelfzorg geen beterschap is.
    • Als je voordien nooit last had van menstruatiepijnen en nu plots wel.
    • Als de pijn anders aanvoelt dan gewoonlijk

  • Superfoods - werkelijke gezondheids-cocktail?

    De term "superfoods" , is een tendens in de artikels omtrent welzijn, gezondheid en voeding. We denken vaak dat deze categorie enkel fruit met exotische namen of niet te vinden zaden in Europa bevat, maar in de werkelijkheid worden sommige van deze superfoods gekweekt in onze tuin en misschien maken ze wel deel uit van onze dagelijkse voeding. Wat zijn deze magische voedingsmiddelen, wat zijn de gevolgen ervan voor onze gezondheid?

    Wat voor soort voedsel is het?

    Wat wij "superfoods" noemen, is voedsel dat ons lichaam bevorderd. Hun nutrion waarde barst van antioxidanten, vitamines, mineralen, oligo-elementen en eiwit, wat een echte wellness-cocktail is voor onze gezondheid.

    Onder superfoods verstaan we, vruchten (cranberry, acai bes, goji bes, bosbessen, granaatappel, acerola), groenten (boerenkool, broccoli, knoflook), algen en planten (Klamath algen, spirulina , ginseng, maca, ginkgo), zaden (Chia, hennep) of specerijen. Ook behoren: mate, aloë vera of quinoa hierbij.

    Wat zijn de gevolgen voor ons lichaam?

    Deze superfoods met hun nutritionele eigenschappen hebben talloze positieve effecten op onze gezondheid: ze versterken het immuunsysteem, ze stimuleren het geheugen en regelen u cholesterolgehalte. Er zijn ook termijn voordelen zoals: anti-aging effect, vertraagd de veroudering, voorkomt bepaalde ziekten zoals Alzheimer of kanker.

    Artsen waarschuwen wel voor deze theorieën: als de geneeskunde een algemene blik werpt op de positieve voedingswaarden, geeft geen enkele studie aan dat deze voedingsmiddelen een vervanging zou kunnen zijn voor een behandeling en gezondheidstoezicht , zeker bij een ernstige ziekte

    De consumptie van superfoods is geen totaal oplossing: geen ‘enkele’ superfood kan zichzelf aanbieden als voldoende voedingswaarde voor ons lichaam, en niets vervangt dus de regelmatige gevarieerde consumptie van vooral fruit en groenten. Overmatige consumptie van één enkele superfoods is zelfs schadelijk, zoals dat het geval is bij algen,die rijk zijn aan jodium en zout.

  • Contactlenzen: 4 slechte gewoontes die je best vermijdt

    Wist je dat quasi iedereen die contactlenzen draagt, zichzelf doorheen de tijd minstens één verkeerde gewoonte heeft aangeleerd? Dat blijkt althans uit Amerikaans onderzoek. Ons hectische leven is daarbij natuurlijk dé grote oorzaak. Maar dat verkeerd gebruik van lenzen is niet zonder risico’s.

    Heel wat mensen krijgen hierdoor last van droge ogen. Het jeukt, brandt en prikt ontzettend. Kortom: heel onaangenaam. Er zijn lenzen die gemaakt zijn uit silicone hydrogel, om deze klachten te voorkomen. Maar heel wat ongemakken kan je gewoon vermijden door het juist gebruiken van lenzen.

    Een ernstiger gevaar is echter dat van ooginfecties, met soms blijvende schade. Als je namelijk niet helemaal hygiënisch met je lenzen omspringt, is het een broeihaard van bacteriën.

    Daarom denk je dus best effe twee keer na voor je volgende zaken doet:

    1. De lenzenvloeistof bijvullen, in plaats van te vervangen

    De vloeistof lijkt misschien nog wel proper na een nachtje je lenzen in bewaard te hebben. Maar vergis je niet: het is een slecht plan om telkens gewoon even bij te vullen. Je ziet he misschien niet, maar er zitten wel degelijk micro-organismes in. Vergelijk het met afwassen in vuil water.

    Vervang dus élke keer volledig je lenzenvloeistof. Gooi ’s ochtends het oude weg nadat je je lenzen hebt ingestoken, spoel je lenzendoosje even uit en laat deze overdag opdrogen.

    2. Je lenzen inhouden tijdens het slapen

    Misschien denk je er niet aan om voor het bed in te duiken, even die contactlenzen te verwijderen. Echter, op die manier kunnen je oogleden je ogen niet goed hydrateren doorheen de nacht. Je lenzen nemen namelijk al het vocht op en je hoornvlies blijft afgedekt. Gevolg: je ogen krijgen te weinig zuurstof en voelen ’s ochtends geïrriteerd aan. Doe je daglenzen dus elke avond zonder pardon uit!

    Als je van jezelf weet dat je vergeetachtig bent, zijn maandlenzen die je ’s nachts mag inhouden misschien wel iets voor jou. Check wel altijd bij onze partner-apotheker of jouw ogen ervoor geschikt zijn.

    3. Of niet uitdoen wanneer je gaat zwemmen

    Lenzen zijn er namelijk voor gemaakt om vocht goed op te nemen, zodat ze niet te hard worden en je ogen beschadigen. Probleem is echter dat het chloorwater in een zwembad vol bacteriën zit, en dus blijft rondzwerven op je lenzen. Bovendien worden je lenzen strakker aangetrokken op je ogen, waardoor je ze moeilijker uitkrijgt.

    Om diezelfde redenen is het dan ook best om altijd je lenzen uit te doen, wanneer je in een vochtige omgeving komt. Niet alleen het zwembad dus, maar ook de douche, het bad of de sauna.

    4. Geen speciale make-up gebruiken

    Het is een misvatting dat elke make-up geschikt is voor lenzendragers. Het is echter belangrijk om net in dat geval altijd te gaan voor hypoallergene producten, die geschikt zijn voor gevoelige ogen. Vermijd zeker make-up op oliebasis, aangezien die de lenzen vettig kunnen maken.

    Nog een tip: doe ook altijd eerst je lenzen in of uit, alvorens de make-up aan te brengen of te verwijderen. Zo hou je je contactlenzen goed proper.